Амерички филмски режисер и сценариста Стенли Кјубрик /1928-1999/ рођен је 26. јула 1928. године.
Кјубрик ће остати упамћен по ремек-дјелима попут “Одисеје 2001”, “Берија Линдона”, “Спартака” и “Исијавања”.
Међу најпознатијим Кјубриковим остварењима су и генијална антиратна црна сатира “Доктор Стрејнџлав”, као и филмови “Убијање”, “Узалудна пљачка”, “Стазе славе”, “Лолита”, “Фул метал џекет”, те “Широм затворених очију”.
Кјубрик је био Американац по рођењу, али је већину својих филмова снимио у Великој Британији.
Његова остварења већином су књижевне адаптације карактеристичне по својој техничкој савршености, инвентивном приступу филмском сценарију и окрутној циничној досјетљивости.
Биографи истичу да је Кјубрик био својеглави усамљеник, страствени посвећеник филму, мизантроп и чудак који је живио у дворцу са 25 соба, опасаним зидом.
Он је у потпуности контролисао властите филмове, и то од писања сценарија до одлуке у којим ће биоскопима бити приказивани.
Кјубрик је био бескомпромисни критичар људских слабости, ишчашени црнохуморни ексцентрик, али и велики љубитељ шаха, књига и музике.
Стенли Кјубрик је, према наводима филмских критичара, успио да транспонује свијет јединствених умјетничких идеја и мрачних визија у низ антологијских филмских остварења.
Након његове смрти, у складу са мистификаторском природом самог Кјубрика, појавиле су се гласине да је режирао чак и слијетање на Мјесец, а да је за услугу од Насе и Пентагона добио посебну “свемирску камеру” којом је снимао неке сцене у филму “Бери Линдон”.
Многи су Кјубрикову генијалну “Одисеју 2001” износили као аргумент и разлог наводног ангажовања за филмско слијетање на Мјесец.
Све те приче никада нису доказане нити поткријепљене.
Извор: Срна